Zumala'

20111227

Cinta Muka Buku


Cinta Muka Buku? Ni bukan cinta muku buku saya; bukan kisah 'kau hantar mesej suruh aku terima kamu'. Bukan jua kisah tentang Cinta Muka Buku nyanyian Najwa Latif, bukan juga Cinta Muka Buku versi Islamik dan bukan pula kisah Nafsu Muka Buku, jauh sekali bercerita tentang Cinta Muka Bulu :P

Tapi ini kisah tentang Cinta Muka Buku yang lain, yang sebenarnya bermain dengan sentimen akidah dan kepercayaan kita.

20111208

Economy of Greece; Will It Survive?

Economy of Greece

by: Ahmad Faiz bin Ibrahim;
President of Students’ Representative Council,
MARA Junior Science College Taiping.

Greece adopted the euro (€) as its currency in January 2002. The adoption of the euro provided Greece (formerly a high inflation risk country under the drachma) with access to competitive loan rates and also to low rates of the Eurobond market. This led to a dramatic increase in Greece’s consumer spending, which helped Greece to a significant boost in their economy, around 4% which is twice than other Eurozone countries.

20111129

Kisah Hidup dan Persepsi

Perkongsian pengalaman dalam sastera-sastera ringkas;

Siapakah jejaka ini? Klik sini.

20110902

Nukilan Puisi: Ironi Ngeri Bumi


Hari-hari berlalu
Indahnya alam tak dapat kutipu
Permai dan menghijau
Damainya terlampau
Pepohon tumbuh mekar
Menghiasi laman ciptaan Ilahi
Gunung-ganang dan bukit-bukau
Mengindahkan pandang dan nian memukau
Sungai mengalir deras
Membawa kejernihan dan kesegaran
Lautan biru yang terhampar
Membawa sejuta rahsia tercipta
Dalam kuimbau, sering daku tertanya
Bukankah ini persis mimpi indah?

20110826

Siapa Setan Sekarang?

“Hari tu rumah kita kena pecah masuk.”
“Betul ke kaklang? Apa dia ambik?”
“Ada la sikit, tengok ni. Abah dah tambah padlock lagi.”
“Ooo, patutlah~”

.
.
.
.
.

20110720

Quotes for Losers

Kalau tak jatuh, kita takkan belajar bangun.

Ingat selalu: tak semua manusia bersih dan adil.

Dan ingat frasa penting ini:

"Tidaklah Allah pikulkan kepada seseorang itu melainkan apa yang ia terdaya..."
 ( Surah al-Baqarah : 286 )

Maksudnya bila kita kalah, team lagi satu pada hakikatnya tidak boleh terima kekalahan; kerana itu kita dipikulkan Allah dengan ujian kekalahan, lantaran kita lebih tabah dan gagah.

Chillex la bro! Bak kata Wafi Shaik:

"Chill bro¬"

20110604

Shakara, Yashkuru, Shukran Laka Ya Allah

Sedangkan sang kucing ini pun bersyukur, mengapa tidak kita?

Bila bercerita tentang nikmat Allah, yang pasti adalah satu: sehingga kiamat pun kita tetap akan gagal dalam menghitung seberapa banyak nikmat-Nya yang telah dikurniakan. Sebagaimana Allah SWT telah berfirman:

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”    ( Surah an-Nahl 16 : 18 )

Dalam menjayakan kelangsungan hidup seseorang manusia itu, tak terhitung kurniaan Allah SWT bagi membantunya. Bermula daripada kecilnya sebuah sel; nucleus, mitochondria, smooth endoplasmic reticulum, rough endoplasmic reticulum, ribosome, centriole, etc. Setiap satu ini harus disyukuri, kerana tanpa  mereka, tidak sempurnalah kita. Dan apa yang tercatit di atas hanyalah perkara yang terdapat dalam kecilnya sebuah sel, jauh sekali daripada bercerita tentang kompleksnya alam  raya ini. Namun, kendatipun terkurnia segala ini, hanya sedikit daripada kita yang bersyukur:

20110528

Istiqamah; Erk~ Susah Ke?

Penulisan saya ini khusus saya tujukan kepada mereka yang bersekolah asrama, lebih-lebih lagi mereka yang bersekolah dengan saya. Namun, kepada mereka yang lain, tidak salah untuk mengambil 'ibrah. Maaf jika ada salah dan silap.

Yuk istiqamah!
Bila tiba musim cuti, ramai yang berkata "susahnya nak istiqamah!", dan pelbagai lagi dialog yang berupa sedemikian. Yelah, di sekolah qiamullail dan tahajud pada setiap pagi, berpuasa sunat Isnin dan Khamis, solat sunat rawatib di setiap waktunya dan pelbagai lagi amalan yang dilakukan oleh kita barangkali. Namun, sayangnya amalan-amalan ini hanya mampu wujud dalam keadaan wujudnya bi'ah solehah.

20110501

Earth Day 2011; Nature's Calling, Are You Listening?

"..(Para malaikat) bertanya (kepada Tuhan tentang hikmah ketetapan-Nya itu): "Adakah Engkau (Allah) hendak menjadikan di bumi itu mereka yang berbuat kerosakan (bencana) dan saling berbunuhan?".."
( Surah al-Baqarah 2:30 

Hari ini dunia memanggil-manggil penghuninya agar saling bergandingan tangan bagi membanteras kemusnahan dan pemusnahan yang berlaku. Bahkan, pelbagai petisyen telah dipersetujui bagi menjayakan usaha ini; Protokol Kyoto, Protokol Montreal, dan lain-lain lagi. Apa yang tidak kita lakukan hari ini? Namun hakikatnya segalanya bermula daripada tangan kita sendiri.

Penipisan lapisan ozon, kesan rumah hijau, pulau haba, banjir kilat, tanah runtuh, dan 1001 lagi bencana yang menimpa kita pada hari ini; bukankah semua ini salah kita? Yang giat membangunkan bandar tanpa memikirkan kesan sejagat; yang giat menarah bukit, menggondol hutan demi keuntungan; bukankah ini semua hasil kerja kita? Maka benarlah firman Tuhan:

20110416

Kebaikan = Kebaikan

Kerana keuntungannya yang berganda kita harus melabur.



Bismillah-il-lazi-khalaqani-wal-lazi-razaqoni-bil-aql-wal-qalb-li'ufakkiru-'ala-ma-kholaqa-wa-ma-nazala-fis-samawati-wal-ardh.


“Bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pelaku kebaikan, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
< Surah al-Baqarah : 112>

 “Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan berbuatlah kebaikan (dengan sebaik-baiknya); kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berbuat kebaikan.
< Surah al-Baqarah : 195 >

20110318

Tanya Fahmi: Aku Ni Tak Cantik Ke?

First time saya sertai segmen dari blog lain; ini pun atas ajakan kawan. Tak apalah, kita berkongsi ilmu. Mana tahu ada yang mampu memperbetul pendapat saya daripada post  ini.


Link segmen: http://storyoffahmi.blogspot.com/2011/03/tanya-fahmi-aku-ni-tak-cantik-ke.html


SOALAN DARIPADA SAUDARA ARIEFFAHMI


- Apakah maksud kecantikan. Bagaimana seseorang itu boleh dikatakan cantik?

20110317

Malap Takkan Terpadam

Sekalipun didatangkan dengan seribu tentangan, cahaya-Nya akan terus bersinar.

"Mereka berkeinginan untuk memadam cahaya Allah (Islam) dengan mulut-mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak menyukainya."
( As-Saff 61:8 )

20110315

Any Given Time, Outlandish

Berkongsi sebuah lagu yang penuh mesej;



Mmm any given time He'll be there
I don't really have to say no more
Mmm any given time He's right here
Embedded in my living soul - oh for sure
Oh any given time I see
The beauty that has always been
In any given time

I swear by The Lord of the moon split in 2
5 o'clock in the morning, I be calling You

I'm totally lost with out Your light
I'm finding my self on the strive all the time
Not a single day goes by

20110314

Titik Hayat; Penghujung Yang Pasti

There's no turning back.



“ Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. ” (Surah Ali Imran : 185)


Begitulah janji Tuhan. Dari seekor kuman di tubuh kita sehinggalah sebesar paus biru, setiap pengemis di negeri Jepun sehinggalah pemilik jutaan ringgit di penghujung Alaska, semuanya, setiap satu tidak mampu menangguh saat ketibaannya, menepati firman Allah S.W.T:

“  Apabila telah datang ajal mereka ,mereka tidak dapat mengundurkannya walau sesaat pun, dan tidak pula mendahulukannya. “ (Surah Yunus : 49)

Pantang maut sebelum ajal, siapa menyangka Khalid tidak menghembus nafas terakhirnya di kancah peperangan. Dan telah tertulis di mana dan bila tarikh kematian itu, meski kita bersembunyi di sebalik tembok yang tinggi, tetap kematian itu akan datang, sebagaimana Allah merakam ayat-Nya itu di dalam al-Qur’an:

“ Di mana saja kamu berada , kematian akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh. “  (Surah an-Nisaa’ : 78)

20110312

Muwassofat Muslim: Tersusun Urusannya

"Kewajipan itu lebih berbanding waktu yang ada."
-As-Syahid Hasan al-Banna-

Jumaat, 11/3/2011; mengemas beg dengan penuh rasa gembira. Mana taknya, hari ini akan kupulang bertemu keluarga tercinta. Namun terpaku mataku memandang. Homework for this holiday: 

1. Biology -  Bioscore;
2. Physics - Physics Module Chapter 1 & Chapter 2;
3. Chemistry - Orange Notebook, Purple Practical Book, SPM MARA Trial Paper Set;
4. BM - Folio;
5. BI - 3 Entries of Journal;
6. PAI - Buku Biru MRSM, Pamplet Tokoh;
7. Sejarah - Handout.

20110204

Bersama Kebangkitan Rakyat Mesir

Sebentar tadi, saya baru pulang daripada perhimpunan "Bersama Kebangkitan Rakyat Mesir". Seronok melihat segenap manusia daripada pelbagai lapisan masyarakat; tanpa mengira bangsa, agama, ideologi; sama-sama berkumpul bagi menyuarakan hak rakyat Mesir, di samping menggesa Amerika untuk tidak masuk campur urusan Mesir, menunjukkan kebersamaan rakyat Malaysia dengan rakyat Mesir dan juga mendesak dunia untuk memberi tekanan kepada Hosni Mubarak untuk meletakkan jawatan. Hakikatnya semua berkumpul untuk menumbangkan kezaliman; secara tidak langsung mengajak manusia untuk kembali berfikir dan meneliti keadaan mereka hari ini.

Di sini terdapat beberapa gambar yang ingin saya kongsikan (klik pada gambar untuk besarkan):

Penyaksian Yang Akan Dipersoalkan

Sedikit ayat al-Qur'an untuk bersama kita renungi dan tadabbur:
وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ
"Dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan dalam kalangan tiap-tiap umat saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (Wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (umatmu); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam." (An-Nahl 89)
فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ

20110201

Memang Aku Bukan..



Memang aku bukan Abu Bakar,
Yang bersama ar-Rasul di waktu sukar,
Yang menahan bisa kerana cinta,
Yang mengorbankan segala di jalan Yang Esa,
Kerana yakin dan percaya pada janji Rasul-Nya,
Yang pertama menjadi khalifah,
Selepas perginya si Habibullah,
Yang berkeras terhadap golongan riddah,
Yang menghapus gerakan Thulaiha dan Musailamah,
Yang mampu berkata dengan megahnya,
"Apakah kan runtuh agama,
Sedang aku masih bernyawa?";

20110131

Bila Suara Mesir Yang Sebenar Didengari

Biar runtuh demokrasi; andaikata demokrasi itu bererti kuasa kuku besi dan violasi hak asasi. GO EGYPT GO!! Jadilah Musa A.S., berdiri gagah menentang Fira'un dan para pemukanya.


20110130

Biar Jauh, Asal Kukuh

Saban hari kubuka laman sesawang facebook, kawan-kawanku asyik berkata tentang berpisah, berpisah dan berpisah. Seakan berpisah sudah menjadi trend dan hot stuff di facebook. Haha! Memang tidak dinafikan, perpisahan itu mendatangkan kesedihan. 

Namun begitu, perpisahan ini juga membawa kita kepada rahmat-Nya. Rasulullah pernah bersabda; bahawasanya segolongan mereka yang ternaung di bawah naungan Allah di hari kiamat kelak ialah mereka yang bertemu dan berpisah hanya kerana Allah. Dan baginda juga pernah berkata:

20110128

Strategi; Blueprint Kejayaan

Mat Jenin; dengar sahaja nama beliau, datanglah berbagai moral kepada kita. Jangan banyak berangan, jangan panjat pokok kelapa sambil berangan, angan-angan itu membawa padah; namun tiada satu pun yang menyatakan realiti sebenar kisah Mat Jenin. Terbukti, bahawasanya minda masyarakat kita hari ini telah lama dijumudkan oleh penjajah. Langsung kita menutup mata daripada berfikir akan pengajaran sebenar yang terdapat dalam kisah Mat Jenin.

Sebenarnya Mat Jenin merupakan mangsa di sini. Matinya Mat Jenin bukan dek terjatuh daripada pohon kelapa, tetapi penjajahlah yang membunuh karakter ini, kerana mereka takuti hero ini bakal menyebarkan falsafah perancangan dan strategi kepada masyarakat zaman itu.

Ibrahim A.S. dan Tarbiah Alam

bismillahirrahmanirrahim;

"Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, serta peredaran siang dan malam; terdapat tanda-tanda bagi mereka yang berfikir.''
(Ali Imraan : 190)

Lewat hari ini, ramai yang berpendapat bahawa kewujudan tarbiah itu hanya pada kuliah dan tazkirah, usrah dan jaulah. Namun sangka mereka itu salah, dan akhirnya pandangan-pandangan sebeginilah yang mengakibatkan ramai daripada kalangan yang terlibat dalam tarbiah ini kecundang di saat mereka keluar dari tempat yang mempunyai bi'ah solehah, ataupun mempunyai kesukaran untuk hadir ke majlis-majlis ilmu. Wujudnya pendapat ini diakibatkan kemampuan manusia untuk berfikir dan mentadabbur ditolak mentah-mentah, sebaliknya kita lebih mengharap kepada pentarbiahan langsung. Secara tidak langsung, hal ini menutup pemikiran kita, bahkan lebih mendorong kita untuk menjadi manusia yang taqlid semata-mata. Mungkin juga terjebaknya sebahagian manusia ke permasalahan ini disebabkan mereka tidak memahami firman Allah S.W.T di atas;